olvsó

Kedves Olvasóink!

Liszt Ferenc így szólt a"czigányokról".

"Ha Radicsot hallom, szinte eltűnik a valóságos környezet. Az erdők illata csap meg, a források csörgedező zenéje és egy szív mélabús vallomása, mely szenved és ujjong - szinte egy időben.
Nézetem szerint, ehhez a zenéhez nem szabad hozzányúlni. Sőt, óvni kell a hivatásosok kontársága ellen.
Ezért hát becsüljék meg jobban a cigányzenészeket, hogy ne legyenek többé egyszerű szórakoztatók, akikkel ünnepségeik hangulatát emelik, vagy pezsgőzés közben a fülükbe húzatnak!
Ez a zene igazán van olyan szép, mint az Önök csipkéi, vagy hímzései. Miért nem becsülik meg jobban, miért nem szeretik ugyanúgy?"

2010. október 1., péntek

Tánczenénk megteremtői



Lavotta János
(1764-1820)

A tánczene iskola megalapítója Lavotta János volt. 1764-ben született Pusztafödémesen, Pozsony megyében. Atyja jogi pályára szánta s e végből, ámbár nem nagy kedvvel és szorgalommal, elvégezte iskoláit s Pestre is feljött a római jog hallgatására.
Korán jelentkezvén nála a a zenészeti hajlam és tehetség, minden idejét e téren tökéletesítésre használta föl; jeles tanítók vezették be a zene tudományába,főleg pedig a hegedűvirtuóz Czisler tette le alapját Lavotta jövendő hírének és jelességének.
Már tanuló korában jeles virtuóznak volt elismerve s miután 1786-ban Bécsben több hangverseny alkalmával a leglelkesebb ovációkban részesült, elhatározta, hogy búcsút vesz a tudományoktól, s egészen a magyar zenének fog élni.
E szándékkal jött föl még azon évben Pestre, hol igen kitüntetve fogadták s hangversenyein diadalt diadalra aratott. Ekkor atyja kitagadta, de a bő jövedelmű ifjú úgy sem szorult atyja segélyére:úgy is annyit költött és pazarolt, hogy országszerte híres lett jurátus -csínytevéseiről.De, a gondtalan élet nem tarthatott soká.Eltűnt az újság varázsa mely Lavotta hegedűjét arannyal szórta tele s a babér lombjai hervadni kezdtek.
Hogy némi keresetre tegyen szert,1792-ben a Protasenich budai színtársulatához szegődött karmesternek s ez állásban,bár a legnagyobb nélkülözésekkel küzdve, megmaradt négy évig.Ekkor megbukott a nevezett társulat s Lavottát a boldog emlékeken kívül mi sem kötötte többé a fővároshoz.
Elindult tehát,hogy e szép hazának minden helyén bemutassa a megifjodott magyar zenét.Szerencsétlen szerelme, mely melankolikussá tette, csak ösztönözte a kóbor életre. Így járta be mind a két hazát,mindenütt Apollóként tiszteltetve s egész a rajongásig dicsőitve.
El is kényeztették annyira,hogy szavajárása lett:"Én csak királyoknak játsszom".
De könnyen kimagyarázható a lelkesedés művészete iránt, ha meggondoljuk, hogy Lavotta az ő ábrándos,igazi magyar kompozícióit oly különös modorban tudta előadni, hogy kivétel nélkül mindenkit elragadott. A tiszafüredi czigány földhöz csapta hegedűjét, midőn a nagy fantázia szabad röpködését hallotta;Bihari a czigánykirály letérdelt előtte s kezét csókolva kérte, játszanék még egyet;Szemere Pál, a jeles költő egy álló hétig várakozott,hogy még egyszer hallhassa tőle a felejthetetlen Homorótit vagy Lavotta első szerelmét.
-Élete végéig nem hagyta abba a vándoréletet.1816-ban Debreczenben műkereskedő boltot nyitott,de azt rövid idő múlva ott is hagyta, részint mert nem volt hozzá elég pénze, részint a közönség részvétlensége miatt.Ez időben már különben is nagyon beteges volt.A "servus humillimus"-így nevezte a bort-mértéktelen élvezete annyira megtámadta egész szervezetét, hogy képtelen volt bármi munkát teljesíteni s így barátai s bámulói tartották el.
Ez okozta halálát is,1820. aug.10-én Zemplén megye Tálya városában.
-Lavotta egyike volt azoknak, kik mint szerény úttörők,nagyobb követőik fényétől nem látszanak meg. Így homályosította el még életében kompozitori fényét Csermák; virtuóz koszorúját pedig Bihari nyírbálta meg.
De neki, e kettő dicsőségében is van része-Ő oltotta beléjük azon művészetet, mellyel a tanítványok mesteröket fölülmúlták.
Lavotta nem volt zseni, de érzékeny lelke, merész fantáziája s sok csapáatól elkeserített szíve oly dalokat teremtett, melyek mint a mezei virág, megtartják értéküket pompás lótusz és kaktusz mellett is.Ő, szíve mélyéből érezte, amit dalolt; ő az alakot,melybe dalait önté,öntermészetéből ösztönszerű sugallat útján vette, s mert magyar volt, ráillett a magyar zenére. Így lett ő az újabb magyar,főleg tánczene megteremtője; az alakon kívül ő hozott abba ízlést és nemességet,saját egyéni lényege,mely minden művén rögtön felismerhető, nem rontott a mű nemzetiségén.Ő csak búsan, könnyek közt pengette a lantot,víg darabja, mely különben ritkán fordul elő, egy sem sikerült. Virtuozitására nézve csak annyi megjegyezni valónk van, hogy nagyon fantasztikus volt; műveiben csak halvány jelek mutatják az utat, melyen ábrándos szelleme kalandozott;nem lehetett azt kótára tenni,amit ő gondolt érzett és játszott.Ezért csak az fogja megérteni Lavottát, aki tud olvasni a sorok között.

1 megjegyzés:

  1. Tisztelt Piroska!
    Nagyon színvonalas a lapja, örülök, hogy rátaláltam. Azóta rendszeresen nézem. Nagyon jó ötlet, hogy bemutat a múltból is akit tud, a táncok bemutatása s a zene mellett, nagyon szép dolog, hogy feltette Ákó Vera és Kovács Apollónia művésznők videóit. Nem is sejti, mennyi örömet szerez az olvasóinak ezzel. Ha lehet még kívánság, szeretném kérni, Solti Károlyt, Vörös Sárit és még kiváló énekeseket a múltból, amikor még művészek énekeltek. Azt hiszem, ennek minden olvasó örül, nem csak én. És még szép cigányzenéket is szeretünk.
    Tisztelettel Baranyai Károly.

    VálaszTörlés