olvsó

Kedves Olvasóink!

Liszt Ferenc így szólt a"czigányokról".

"Ha Radicsot hallom, szinte eltűnik a valóságos környezet. Az erdők illata csap meg, a források csörgedező zenéje és egy szív mélabús vallomása, mely szenved és ujjong - szinte egy időben.
Nézetem szerint, ehhez a zenéhez nem szabad hozzányúlni. Sőt, óvni kell a hivatásosok kontársága ellen.
Ezért hát becsüljék meg jobban a cigányzenészeket, hogy ne legyenek többé egyszerű szórakoztatók, akikkel ünnepségeik hangulatát emelik, vagy pezsgőzés közben a fülükbe húzatnak!
Ez a zene igazán van olyan szép, mint az Önök csipkéi, vagy hímzései. Miért nem becsülik meg jobban, miért nem szeretik ugyanúgy?"

2012. november 10., szombat

Sárközi Lajos Prímás

 


Név: Sárközi Lajos
Hivatás: prímás, Sárközi Lajos és zenekara


Hogyan lett hegedűs?
Az egész családom zenész, apukám és anyukám részéről is.
Hogyan kezdődik? Már 2-3 éves korban?
Nem, ez már a kórházban kezdődik. Egy hagyomány ez, amikor fiú születik a családban, akkor az apuka bejön a kórházba, és a gyerek kezébe adja a vonót. Ha jól fogja meg, akkor biztos, hogy jó muzsikus lesz.
Van olyan, aki rosszul fogja meg?
Van, aki meg sem fogja.

És belőle nem is lesz zenész?
Hát hegedűs biztosan nem. Nálunk ez egy hagyomány. Én is mindkét fiamnak bevittem születésükkor.
Jól fogták meg?
Nagyon. Azóta több versenyt is nyertek már. Lassan már én tanulok tőlük.
A zene utáni érdeklődés hogyan alakul ki?
Sok múlik azon, hogy mit kap otthonról az ember, milyenek a körülmények. Mit hall az ember otthon, apukám rengeteget gyakorolt otthon, a nagyapám pedig világhírű jazz hegedűs volt. Híres zenész család a miénk, és folyamatosan csak erről hallottunk otthon. A történeteket, hogy ki merre járt, és mit csinált. 4 évesen kezdett el apukám tanítani. Zeneiskolába már úgy mentem, hogy tudtam a kottát, tudtam hegedülni.
Zenei általánossal kezdődik, és zeneművészeti a vége? Végigjárják az iskolát?
Igen, így kezdődött, apukám szerette volna, ha klasszikus hegedűs leszek, de a vér nem válik vízzé, és jobban vonzott az éjszakai élet, a vendéglátózás, az, hogy nem vagyok kötve. Nem bírom a kötöttségeket.
Hogy kezdődött a vendéglátóval a kapcsolat?
Amikor a zeneakadémiára jártam, de már előtte is nagyon vonzott a tánczene, nagypapám felvételeit is nagyon sokat hallgattam. Jól is zongorázom, és volt egy hely amellett ahol laktam, ott élő zene volt. Lejártam oda és nagyon megtetszett. Néha levittem a hegedűt is, és beszálltam. Aztán ott ragadtam. Jó pénzkereseti lehetőség volt, főleg 17-18 évesen. Közben, mellette csináltam a zeneakadémiát, de bejött egy jó kis külföldi, belgiumi vendéglátós turné, és akkor otthagytam a zeneakadémiát.
A jelenlegi zenekar, amivel itt a Kárpátiában is játszik, az egy állandó zenekar?
Általában a családommal járok meghívásokra külföldre is, Szlovákiába is sokat járunk, szeretik, ahogy játszom a fiaimmal.
Főleg klasszikus zenét? Vagy vegyesen játszanak?
Szinte mindent játszunk. Nagyon szeretek együtt játszani velük. Gyerekkoruk óta együtt gyakoroltunk, tudjuk egymás minden gondolatát, bármit játszunk is.

Kik azok a híres emberek, akiknek már elhúzta a nótáját?
Akire a legbüszkébb vagyok az Shlomo Mintz, a világ egyik legjobb hegedűse, aki azt mondta, ő még cigányzenésztől ilyen gyönyörű műsort nem hallott. Mellette minisztereknek, sokmindenkinek játszottam.
Mindenkinek van kedvenc nótája?
Mindenkinek van. Például a Nicolas Sárközy apukája is járt nálunk, itt mulatott, neki is van kedvenc nótája, a Hajlik a jegenye.
Csak névrokonság?
Igen, csak az.
A Kárpátiával hogyan került kapcsolatba?
Apukám itt játszott egy zenekarral, én éppen Monte Carloban voltam, hazajöttem három hétre, és megkértek, hogy helyettesítsem őket. Niklai úr aznap este pont bejött vacsorázni a feleségével, és nagyon tetszett neki, ahogy játszom. Fél év múlva csörgött a telefonom, hogy szeretné, hogy idejöjjek zenélni. Mondtam, hogy ez nekem nagyon kellemetlen, de mondta, hogy mindenképp elküldi azt aki itt van, ha én nem vállalom, akkor megbíz mást. Kellemetlenül éreztem magam, de tetszett a hely, vonzott nagyon.
Körebjárta már a világot?
Inkább Európát utaztam már be, de voltam Kínában is.
Hogy tetszett Kína?
Hát én ott leélném az életemet. Az a nyüzsgés nekem nagyon tetszett. Csak a kínai ételeket nem eszem meg. Félek tőlük.
A kínaiaik hogy álltak a zenéhez?
Nem igazán jól. Nekik nincs olyan kultúrájuk, mint a japánoknak. De azért tetszett nekik a műsor. Végülis jó volt. Eladtuk a hangszereket is. Sőt a bőgőtokban 43 pár cipőt küldtünk haza. (:
Főzni szokott?
Nem. Nagyon nem. Pedig szeretnék, de nem megy. Gondolatban nagyon tudok főzni.
Szereti a kacsamellet?
Nagyon ritkán eszem húst. Szárnyasokat egyáltalán nem a madárinfluenza óta. Ha eszem is húst, akkor az disznóhús.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése