A Jungle World című, magát baloldalinak nevező német hetilap Christian Jakob cikkét közölte A színpad gettóként
címmel: Az ismert budapesti Sziget fesztivál évek óta prezentál egy
színpadot roma zenével. A szponzorok nagy ívben elkerülik a romákat.
2012. augusztus 17. péntek, 02:52
„Egy cigány zenész egészen más, mint egy cigány szomszéd. A magyarok
cigányzenére táncolnak, és szeretik a cigányokat, amíg azok a színpadion
állnak” – mondja Marina Pommier. Az ő dolga az, hogy a romákat
színpadra állítsa. A francia kultúrakutató az augusztus 8-ától 13-áig
megrendezett budapesti Sziget fesztivál roma sátrának a kurátora. A
Sziget 450 ezer látogatóval Európa egyik legnagyobb zenei fesztiválja.
És noha az akár 225 euróig terjedő jegyárak sok magyar számára
megfizethetetlenek lettek, a fesztivál nagy nemzeti esemény: a hadsereg
verbuváló standokat működtet, nagy cégek mutatkoznak be a fiataloknak
munkáltatóként, a kormány beköszöntőt ír a programfüzetbe.
Nem magától értetődő, hogy a roma színpad évek óta a fesztivál része.
„A magyar kormánypolitika célja a romák elüldözése” írta Kállai Ernő, a
kisebbségi jogok parlamenti biztosa 2011-ben egy jelentésben. Ezt
követően megszüntették a tisztséget. Pedig Kállai csak összeszedte annak
a részleteit, amire az emberi jogi szervezetek és az EU már rég
panaszkodnak: szervezett szélsőjobboldaliak, a szélsőjobboldali Jobbik
és a nacionalista Fidesz politikusai hadat viselnek az ország legnagyobb
kisebbsége ellen. Magyarországon legalább 700 ezer roma él, a lakosság 7
százalékát teszik ki. Az EU-Bizottság kimutatásai szerint közülük
mintegy 70 százalék munkanélküli.
Tavaly Gyöngyöspata település került a címlapokra, amikor ott heteken
át neonácik meneteltek és a helyi cigány településrészt lezárt gettóvá
tették. A kormány ezt tolerálta, a település lakossága nem sokkal később
egy neofasisztát választott meg polgármesternek. Ő azzal szerzett
hírnevet, hogy a szociális segélyben részesülők számára kidolgozott
közfoglalkoztatási programot úgy alkalmazta, hogy a helyi romákat
menetoszlopokban vitte kényszermunkára, és őriztette őket. Kállai azt
írta: a programot nemcsak Gyöngyöspatán használják „céltudatosan
rasszista motivációjú zaklatásra, amelynek végpontja az egzisztenciaalap
teljes megvonása lehet”. A cél a roma lakosság elűzése a többségi
magyarok lakhelyeiről – írta. Gyöngyöspatához hasonló példa sok van. A
legutóbbi választásokon a szavazatok 17 százalékát a Jobbik szerezte
meg, amely elsősorban a romák elleni uszítással kampányolt. Legutóbb
idén júniusban vonultak ezrek az utcára Magyarország központi részén,
követelve, hogy roma szomszédaik távozzanak a faluból.
Pommier ismeri a sajátos diszkrepanciát, amely a romákkal szembeni,
különösen kelet-európai gyűlölet és a romák zenéjéért való lelkesedés
között tátong. „A zene nagyon esztétikus és szenvedélyes. Sok roma
kiváló showman” – mondja. Ez azonban önmagában nem magyarázza a
Balkán-beat és a cigány-rock sikerét. „Létezik egy erős romantikus
eszme, egy kivetítés. Ez visszanyúlik egészen a romantikáig, Liszt
Ferencig. Az emberek azt hiszik, a romák bohémek, szabadok, és ezért
szeretik a zenéjüket.” Máig sokan azt hiszik, hogy a romák nomád életet
élnek, „vagy valahogy hippiként”. De ez nagy tévedés – mondja. „A
romáknál őrületesen sok szabály van, sok merev struktúra, és kevés
individualizmus. Tulajdonképpen a posztmodern élet ellentétét élik.
Húszéves korára majdnem mindenki megnősült/férjhez ment, és csak nagyon
kevesen tudják magukat kivonni ezen kényszerek alól”.
A francia kultúrakutató a zene és a nemzeti identitás magyarországi
viszonyát kutatta, tíz éve roma együttesek menedzsere Franciaországban
és Magyarországon. Nem ő találta fel a roma színpadot. A fesztivál
programigazgatója csak akkor kérdezte meg, hogy volna-e kedve átvenni a
vezetést, amikor problémák támadtak az első szervezővel. Nem érzi úgy,
hogy mostoha bánásmódban lenne része: „Mindig az volt az érzésem, hogy a
rendezőknek és a közönségnek is fontos, hogy létezik ez a színpad.”
Ám a roma sátor nem olyan része a programnak, mint az összes többi.
Miközben a többi tíz színpadot nagy konszernek szponzorálják, és ebből
fizetik az olyan sztárok gázsiját, mint Snoop Doggy Dog vagy Korn, nem
akadt cég, amely vállalta volna a roma színpad támogatását. „A
marketingigazgató újra és újra megpróbálta, de azt mondta, ezzel a
névvel nincs esélyünk.” Egyetlen vállalat sem akart a romákkal
kapcsolatba kerülni. Pommier-nek azonban eszébe se volt a név
megváltoztatása. És így a fesztivál pénzéből meg a külföldi kulturális
támogatásokból oldja meg a feladatot: az Egyesült Államok, Kanada,
Franciaország, Ausztrália, de még Szlovákia nagykövetsége is utalt át
neki összegeket, amikor az említett országokból hívott együtteseket.
Tudatában van annak, hogy a szlovák kormány saját országában a magyarhoz
hasonlóan szigorú, romaellenes politikát folytat. „A támogatásnak ebben
az esetben nincs nagyon sok köze a hivatalos kormánypolitikához. A
kulturális intézményekben dolgozó emberek nyitottabbak” – mondja.
A több mint ezer embert befogadó sátor idén minden este megtelt.
Pommier 20 együttest hívott meg, közülük csupán a fele roma. „Amikor
kezdtem, nem tudtam, mit gondoljak róluk. Úgy véltem, ezek lopják a
zenét! Ma az a véleményem, hogy ez teljesen mindegy. Azt lehet tenni
vele, amit akarnak. Nekem csak az a fontos, hogy a művészek ne tegyenek
úgy, mintha maguk is romák lennének. Olyanokat nem hívok meg.” Mint
mondja, a romákat sem zavarja, hogy más muzsikusok roma zenével sikert
aratnak. „Ők elfogadják ezt.”
A magyarok ambivalens viszonya a roma kultúra iránti megmutatkozik
Snétberger Ferenc gitáros, nemzetközileg ismert jazz-gitáros és
zeneszerző történetében is. Snétberger a roma színpad számára
utánpótlásversenyt szervezett. „Snétberger ma Magyarországon híres
ember, városa díszpolgára. De ahhoz, hogy ezt elérje, előbb el kellett
hagynia az országot, és Berlinbe kellett mennie” – mondja Pommier. A
holokauszt-emléknapon, 2011-ben Snétberger a szinti Zoni Weisszel
fellépett a német Bundestagban. Magyarországon csak a külföldön szerzett
hírnevével tudott elismertté válni – mondja Pommier.
A jelenlegi cigányellenesség a rossz gazdasági helyzettel
magyarázható. „A kommunizmus bukása óta kevesebb a munka mindenkinek.
Mindig a romák az elsők, akik munka nélkül maradnak. És ők a bűnbakok
is.” Ehhez jön még, hogy „a magyarok nem dolgozták fel a történelmüket.
Ez itt sokkal kevésbé ment végbe, mint Nyugat-Európában. Itt senki nem
beszél arról, hogy a holokauszt idején hány romát öltek meg”.
Sok művész, akikkel Pommier dolgozik, a cigányok gyenge politikai
szervezettségére panaszkodnak. „Azt mondják: az a problémánk, hogy nem
vagyunk egységesek. Ez a nagy különbség a zsidókhoz képest. A romáknál
mindenekelőtt a család a fontos, nincsenek központi szervezetek, nincs
hagyománya a harcnak.” Ez lecsapódik a roma zenében is – vallja
Pommier. Ez a zene azért is népszerű, „mert apolitikus. Nem
protesztdalokat énekelnek. Szerelemről van szó, az életről, az ivásról
vagy a szabadságról. De az elnyomatásukról nem szólnak a dalok”.
olvsó
Kedves Olvasóink!
Liszt Ferenc így szólt a"czigányokról".
"Ha Radicsot hallom, szinte eltűnik a valóságos környezet. Az erdők illata csap meg, a források csörgedező zenéje és egy szív mélabús vallomása, mely szenved és ujjong - szinte egy időben.
Nézetem szerint, ehhez a zenéhez nem szabad hozzányúlni. Sőt, óvni kell a hivatásosok kontársága ellen.
Ezért hát becsüljék meg jobban a cigányzenészeket, hogy ne legyenek többé egyszerű szórakoztatók, akikkel ünnepségeik hangulatát emelik, vagy pezsgőzés közben a fülükbe húzatnak!
Ez a zene igazán van olyan szép, mint az Önök csipkéi, vagy hímzései. Miért nem becsülik meg jobban, miért nem szeretik ugyanúgy?"
Liszt Ferenc így szólt a"czigányokról".
"Ha Radicsot hallom, szinte eltűnik a valóságos környezet. Az erdők illata csap meg, a források csörgedező zenéje és egy szív mélabús vallomása, mely szenved és ujjong - szinte egy időben.
Nézetem szerint, ehhez a zenéhez nem szabad hozzányúlni. Sőt, óvni kell a hivatásosok kontársága ellen.
Ezért hát becsüljék meg jobban a cigányzenészeket, hogy ne legyenek többé egyszerű szórakoztatók, akikkel ünnepségeik hangulatát emelik, vagy pezsgőzés közben a fülükbe húzatnak!
Ez a zene igazán van olyan szép, mint az Önök csipkéi, vagy hímzései. Miért nem becsülik meg jobban, miért nem szeretik ugyanúgy?"
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése