olvsó

Kedves Olvasóink!

Liszt Ferenc így szólt a"czigányokról".

"Ha Radicsot hallom, szinte eltűnik a valóságos környezet. Az erdők illata csap meg, a források csörgedező zenéje és egy szív mélabús vallomása, mely szenved és ujjong - szinte egy időben.
Nézetem szerint, ehhez a zenéhez nem szabad hozzányúlni. Sőt, óvni kell a hivatásosok kontársága ellen.
Ezért hát becsüljék meg jobban a cigányzenészeket, hogy ne legyenek többé egyszerű szórakoztatók, akikkel ünnepségeik hangulatát emelik, vagy pezsgőzés közben a fülükbe húzatnak!
Ez a zene igazán van olyan szép, mint az Önök csipkéi, vagy hímzései. Miért nem becsülik meg jobban, miért nem szeretik ugyanúgy?"

2011. július 30., szombat

Szeretettel köszöntök minden Ignác, Oszkár nevű kedves olvasómat

Gyönyörű napra ébredtél, még ha kint nem is süt a nap,
a boldogság szivárványa kísérje utadat!
Boldog Névnapot kívánok Neked,
a szeretet vezérelje minden lépésedet.





Elnémultak a cigányzenészek, nem szól a nóta

Csorna - Farkas Elek néhány héttel ezelőtti halálával elment az utolsó csornai cigányzenész is. Az egykor jó hírű bandákról, prímásokról: Lázár Misiről, Rezes Misiről, Farkas Gézáról, Dönci bácsiról, azaz Tatatóvárosi Cserfői Kopri Csecse Ödönről, na meg a Korona és a Krausz kávéházakról szól most a történet.


„Régi nóta, híres nóta elfeledve, / Régi cigány, híres cigány eltemetve. / Nincs ki húzza, nincs ki járja, más a nóta, / A világ is más azóta, más azóta" – írta magyar nótájában Szomory. A régi nóta ugyan még nincs elfeledve Csornán, fel-felhangzik itt-ott, de az utolsó „régi" cigányt néhány hete temették. Farkas Elek cimbalmos – Káró bácsi fia – a híres Dönci bácsi bandájának tagja volt.

Nagy zenekarok,művész muzsikusok
A nyugdíjas szabómester, Nyári Tibor nemrégen az artézi kúthoz fűződő emlékeit elevenítette meg a Kisalföldnek. Most – mint maga is zenész család fia – a csornai cigányzene múltját idézi fel. Nagy zenekarokról, csodálatos művészekről, Lázár Misiről, Rezes Misiről, Cserfői Ödönről mesélt.

Cserfői Ödön zenekara 1948-ból: A cimbalomnál Farkas Elek, hegedűvel a kezében áll a prímás, a nagybőgőnél Nyári Gyula.
Cserfői Ödön zenekara 1948-ból: A cimbalomnál Farkas Elek, hegedűvel a kezében áll a prímás, a nagybőgőnél Nyári Gyula.


Történetei az azóta nyoma sincs Koronában, a ma már kínaiakat szolgáló Erzsébet kávéházban, a Krausz kávéház fényes termeiben, a Zöldfában játszódnak.

Farkas Géza, Lázár Misi, Rezes Misi
– A II. világháború előtt négy banda játszott Csornán – gondolt vissza hetven évvel ezelőttre Nyári Tibor. – Nagy tudású, a zenéhez értő, elegáns úriember volt valamennyi cigányzenész. Az igazi nagy zenekar Farkas Gézáé volt az Erzsébet kávéházban. Oda a község értelmisége járt, orvosok, ügyvédek. Géza bácsi aztán 1940-ben Sopronba költözött, haláláig ott muzsikált. A másik híres zenekar Lázár Misié volt a Koronában. Rezes Farkas Mihály az egykori Csiszár vendéglőben játszott, a csornai parasztemberek igencsak kedvelt muzsikusa volt. A Bakonyi-féle banda pedig a Krausz kávéházban húzta. Bakonyi Dezső nagy kottista volt, a zenekarában jóformán csak testvérek játszottak. Ezeken kívül aztán lehetett még cigányzenére mulatni a Rasztovits és az Orbán vendéglőben és a vasúti restiben is. Igazán virágkorát a cigányzene a háború előtti években élte. Mindennaposak voltak a mulatságok, a Korona kerthelyisége például megyeszerte híres volt.

Az egykori, jó hírű csornai Korona vendéglő.
Az egykori, jó hírű csornai Korona vendéglő.


Jelentős állomása volt a csornai cigányzene történetének 1948. Ekkor érkezett meg a városba a híres cigányprímás, Tatatóvárosi Cserfői Kopri Csecse Ödön. A Koronában muzsikált, akik hallották, egyetértenek: művészi szinten.

– Özvegy keresztanyámat vette el feleségül, úgyhogy jól ismertem Dönci bácsit – emlékezett Nyári Tibor. – Az emberekhez nagyon értett, minden vendéget megénekeltetett, akik aztán a pénzt sem sajnálták tőle. Hatalmas repertoárja volt, nem tudtak tőle olyan nótát, operettet vagy bármilyen zeneszámot kérni, amit ne tudott volna eljátszani. Az ő zenekarában játszott Farkas Elek is, aki néhány héttel ezelőtti haláláig az utolsó csornai cigányzenész volt. Nagy tudású cimbalmos, a zenéhez csodálatos érzékkel rendelkezett.

Nyári Tibor
Nyári Tibor

Tibi bácsi azt is elárulta, hogy a muzsikus apák drákói szigorral nevelték az utánpótlást. Nem volt csavargás, gyakorolniuk kellett a fiúknak. Elek bácsi később úgy vélekedett, megérte a szigor. Az 1970-es években aztán egyre kisebb lett az igény a cigányzenére. A Koronában, Zöldfában azért még minden este felcsendült a nóta, de érezhetően halódott a műfaj.

– Az utolsó prímás Csornán Horváth Rudolf volt, ő az 1970-es években jött a városba. Dönci bácsit váltotta. A vendéglősök néhány év múlva arra hivatkoztak, hogy nem tudják eltartani a zenekarokat. Az 1980-as években aztán elnémultak a hegedűk, Rudi bá-
csiék nyugdíjba vonultak. A hangszerek már csak alkalomszerűen szólaltak meg néha-néha. Sajnálom, hogy így történt, mert a magyar történelem, a magyar kultúra része a cigányzene – gondolkodott el Nyári Tibor.

A fiatalok csak tanulhattak tőlük
Németh Sándor 1965-ben lépett a város „zenei színpadára", ő már az „új hullámot" képviselte. Jó szívvel emlékezik vissza a cigányzenészekre, akik a fiatalokban nem a konkurenciát látták, hanem a kollégákat.

– Barátsággal álltak mellénk a régi, híres muzsikusok – mondta Németh Sándor. – Valóban úriemberek voltak, akiktől mi is tanultuk a viselkedést. Nagy kár, hogy ma már nyomuk sincs a városban. Néptáncban a Rábaköznek van Lengyel házaspárja, Töreki Imréje, Schwarzkopf Gyulája, de népzenében és cigányzenében csak kevesen, akik a hagyományt ápolják. Én feladatomnak tekintem, hogy őket támogassam. És mivel a vendéglők a zenekarokat nem tudják eltartani, központi támogatás kellene. Meggyőződésem, ha lehetőséget kapnának a muzsikálásra, előbb-utóbb a vendégek is visszatérnének a cigányzenéhez.

Gombás István és Gombás Sándor, a „koronás
Gombás István és Gombás Sándor, a „koronás" vendéglősök nyugvóhelye a Szent Antal-temetőben.